Elképesztő átalakuláson ment át az utóbbi években a gasztronómia és a turizmus, melyet legjobban akkor látunk, ha végigsétálunk egy szombati estén a Király-Dob-Wesselényi triumvirátus utcáin. Sorra követik egymást a színvonalasabbnál színvonalasabb bárok, street food éttermek, foodtruckok, sörözők és úgy tűnik, hogy a főváros pezsgőbb, mint valaha.
Hiba lenne azt mondani, hogy Budapest az a régi poszt-szocialista város, mint ami az ezredforduló elején volt. Utcáit megtöltötte az élet, egyre több a turista, valamint a magyar fiatalok a korábbinál sokkal jobban kihasználják a város adta lehetőségeket. Ma már a szociális és éjszakai élet pezsgő epicentrumaként tekintünk a fent említett helyszínre és ez az emberek fejében egyfajta tudatosult tényként jelenik meg. Ez viszont azt jelenti, hogy mindenki legalább egyszer megfordul itt. Ez nagyon sok embert jelent, és tudjuk azt, hogy a cégek bevételgenerálása az ügyféllel kezdődik, és azzal is ér véget. Tehát:
"Ahol több az ügyfél, ott több a pénz..."
Ez viszont még nem magyarázza meg azt, hogy miért a street food és a kis "beülős helyek" uralják gasztronómiaügyileg a környéket. Szerintem ennek három oka van:
- Bármennyire is közhelyes, rohanó világban élünk.
Folyamatosan késésbe vagyunk, minden azonnal, gyorsan kell. Ebbe az életstílusba nem fér bele az, hogy rendelés után 40 percet várjunk míg elkészül az étel. Ezt feláldozva tehát néhány év leforgása alatt azon kaptuk magunkat, hogy már üzleti tárgyalások akár egy sültkrumpli és hamburger társaságában, álló asztal mellet is megtörténhetnek. Elhagytuk azokat a gátlásokat és igényeket, amik eddig formálisan és gyakorlatilag is keretbe zárták a gasztronómia ezen ágát. Nem mellesleg, ha Anthony Bourdain azt mondja: "Street food, I believe, is the salvation of the human race.", akkor tényleg nem is lehet rossz ez az irányzat.
- Minőség
Nem véletlen, hogy a Starbucks sikeres lett. Egy jól belőtt közép-felső kategóriás árral és egy csipet prémium érzéssel elhitették fogyasztóikkal, hogy ez az az "elit" státusz, amit mindenki szeretne. Nos a street food minősége mégsem ebben áll, viszont kétségtelen, hogy ez a fajta prémium életérzés eredményezte azt, hogy az emberek már nem feltétlen a legolcsóbb helyeket keresik, hanem hajlandók áldozni a minőségért.
A street food minősége abból a parádés felismerésből fakad, hogy egy pici üzlethelyiség is elég, hiszen a folyton siető emberek már nincs szüksége asztalra, pincérre. Ezáltal mindegy mit kínálunk, az üzletnek alacsony lesz a rezsije, bérleti díja, kevesebb ember fog ott dolgozni, tehát alacsonyabb az összes bérköltség. Mindez viszont azt jelenti, hogy többet tudunk költeni a minőségi alapanyagokra, úgy, hogy a költségek leszorítása miatt nem leszünk megfizethetetlenül drágák.
- Kreativitás
A kis hely miatt főleg egyszerű ételekre koncentrálnak a street food éttermek, épp ezért kulcsfontosságú a kreativitás, hisz a minőségi alapanyagoktól önmagában még nem lesz "izgalmas" egy burger. Ami viszont fontos az az, hogy a hely stílusa, hangulata egyedi és szerethető legyen, s ugyanez igaz a felszolgált ételre, hiszen:
A street food egy művészet, mely az önmegvalósításról, a fantáziáról, kreativitásról, lázadásról, és a látványról szól. Enélkül mindegy lenne, ha mindenki mekibe járna.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.